Svátek má:
Emil
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
Osm nízkopodlažních vozidel nasadí v kraji České dráhy

Hejtman Martin Netolický společně s náměstkem pro dopravu Michalem Kortyšem jednali v polovině srpna s vedením Českých drah.
Ilustrační foto
27. srpna 2023 - 11:30
Jednali o nasazení moderních železničních vozidel regionu od změny jízdního řádu v prosinci 2025 či o spolupráci na opravě parní lokomotivy 310.922, která je v nepojízdném stavu deponována v Depu kolejových vozidel v České Třebové.
„Osm nových nízkopodlažních elektrických jednotek pro 140 sedících cestujících bude připraveno od změny jízdního řádu v prosinci 2025. Pro nás je to samozřejmě pokračování trendu, který jsme vyhlásili při výběrovém řízení na dopravce v našem kraji, tedy cesta modernizace jednotek. Tato vozidla by měla zajišťovat přes 20 procent celkového zasmluvněného dopravního výkonu, který si objednáváme u Českých drah,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Podle náměstka pro oblast dopravy Michala Kortyše dojde k výraznému zvýšení komfortu pro cestující. „Tím hlavním benefitem je samozřejmě nízkopododlažnost, která je naším cílem na všech páteřních tratích. Samozřejmě se tím usnadňuje nastupování a vystupování nejen pro seniory a matky s dětmi. Další změnou jsou zásuvky na dobíjení mobilních telefonů či notebooků či oddíl 1. třídy a WC pro tělesně postižené. Vzhledem k tomu, že budou vozidla jezdit na trati 010 mezi Kolínem a Českou Třebovou, tak je samozřejmostí také zabezpečovací systém ETCS,“ sdělil Kortyš.
Parní lokomotiva 310.922 by mohla patřit kraji
„Osm nových nízkopodlažních elektrických jednotek pro 140 sedících cestujících bude připraveno od změny jízdního řádu v prosinci 2025. Pro nás je to samozřejmě pokračování trendu, který jsme vyhlásili při výběrovém řízení na dopravce v našem kraji, tedy cesta modernizace jednotek. Tato vozidla by měla zajišťovat přes 20 procent celkového zasmluvněného dopravního výkonu, který si objednáváme u Českých drah,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Podle náměstka pro oblast dopravy Michala Kortyše dojde k výraznému zvýšení komfortu pro cestující. „Tím hlavním benefitem je samozřejmě nízkopododlažnost, která je naším cílem na všech páteřních tratích. Samozřejmě se tím usnadňuje nastupování a vystupování nejen pro seniory a matky s dětmi. Další změnou jsou zásuvky na dobíjení mobilních telefonů či notebooků či oddíl 1. třídy a WC pro tělesně postižené. Vzhledem k tomu, že budou vozidla jezdit na trati 010 mezi Kolínem a Českou Třebovou, tak je samozřejmostí také zabezpečovací systém ETCS,“ sdělil Kortyš.
Parní lokomotiva 310.922 by mohla patřit kraji
V návaznosti na plány Pardubického kraje vybudovat v Dolní Lipce železniční muzeum a v souvislosti s pravidelnými letními jízdami parních vlaků má kraj zájem na zprovoznění lokomotivy 310.922, která je deponována v DKV Česká Třebová a po nehodě z roku 2011 je v neprovozuschopném stavu.
„S Českými drahami jednáme o da lokomotivě 310.922 již delší dobu. Náš zájem, aby se lokomotiva mohla vrátit jako provozuschopný exponát zpět na koleje, stále trvá a jsem rád, že i zástupci národního dopravce vnímají, že chceme pomoci tomu, aby se železniční nostalgie v regionu rozvíjela,“ uvedl hejtman Netolický s tím, že České dráhy si v případě prodeje kraji zachovají předkupní právo na potenciální zpětný odkup.
Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla k vidění při nostalgických jízdách. V červenci 2011 vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží.
Pardubickénovinky.cz informoval Mgr. Dominik Barták, tiskový mluvčí Pardubického kraje.
(jv,pardubickenovinky.cz,foto:arch)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart